>Operation rekrytering

11 09 2007

Del 1 Genomförande
Beskriv enligt retorikens alla regler de tre viktigaste anledningarna att läsa projektledning inriktning spel.

* Vad gör man på utbildningen?
* Var jobbar man när utbildningen är klar?
* Vad gör man på jobbet?

Välj ut ett eller flera rimliga offer. Förslagsvis en person som kan tänkas söka.

Jag har låtit den nedanstående texten ”förbli” i talspråks-modus – eller i alla fall ligga så nära den ursprungliga dialogen som möjligt. Det blev naturligtvis lite mindre arbete för min del så – men jag tycker samtidigt att det i det här fallet inte finns någon bra anledning till att ändra på detta.

Jo – jag har ju börjat på en utbildning nu.

Just det ja – hur har det gått?

Jodå – det är faktiskt riktigt bra. Det är nog bättre än vad jag kanske trodde till och med. Det är en utbildning som heter ”Projektledning inriktning spel”: det är en utbildning som arrangeras av ett företag som heter Academedia. Tidigare hette den ”Spelarkitektur”. Det är en projektledarutbildning – och en kreativ utbildning. Det är en KY-utbildning: det betyder att den har blivit certifierad av KY-myndigheten. De utbildningar som certifieras som KY-utbildningar måste uppfylla ett antal kriterier. För att kunna få bli KY-certifierad, måste den först ha varit bedömd som en utbildning som erbjuder särskilt goda möjligheter till branschspecifika jobb.

Jaha. Vad gör man då? Är det att man lär sig göra dataspel då eller?

Ja – det är ju det första man tänker på. Det trodde jag också först. Men det är inte riktigt så: Det är ju meningen att man efter utbildningen skall kunna leda projekt – inom i stort sett vilket sammanhang som helst som involverar någon form av spelliknande verksamhet. Det kan t ex handla om att ta konstruera olika spelformer för utbildningssyften, lika gärna som det kan handla om att ta fram någon form av spel för en produkt, eller tjänst, som ett led i en kampanj hos en reklambyrå. Det finns t ex spel för skolmiljöer där tanken är att elever skall kunna gå in och få en möjlighet att förstå hur FN fungerar. Det kan handla om spel för resenärer på Stena-terminalen, man kan tänka sig att man kan gå fram till datorer på pelare där och klicka sig runt på danmarkskartan. Man kanske jobbar som konsult för flera olika företag. I Slottskogen har det t ex anordnats något som heter ”Cruel to Be Kind” Då kan vem som helst anmäla sig via SMS och få instruktioner om hur man deltar i spelet. I C2BK tillhör man olika lag som sedan dyker upp där man minst anar det. Tanken är att man tävlar genom att ge komplimanger till människor. Som ”Oj – vilka snygga skor du har!” eller ”Du ser verkligen bra ut idag!” Man går alltså omkring och ser ut som vanligt, men är egentligen med i ett sammanhang, med regler, som bara ett antal människor känner till – och man vet inte vilka de är! Det är ett annat exempel på en sorts spelform. Sen finns ju Robinson – och en massa annat – på TV. Sen finns det ju fortfarande brädspel: pappkartonger med kort och pjäser från ALGA och andra företag. Och så datorspel också då förstås – jag glömde nästan bort det nu!

Ja ja. Men då förstår jag. Men det låter ju riktigt bra ju. Det verkar ju spännande…

Javisst. Och det här var ju bara några exempel. Kolla på nätet skall du se! Det finns grejer som man aldrig har tänkt på…

Ja – så är det alltså: Man lär sig att leda projektarbeten där man tar fram olika former av spel. Sedan finns det väl inget som utesluter att man kan gå in och kanske vara verksam som spelledare eller organisatör i något rollspel om man skulle vilja det. Det blir ju alltså en kompetens som är ”skräddarsydd” för att man skall kunna etablera sig – och röra sig i en värld av konstruerad kultur för deltagare. Alltså – så vitt jag vet, så är det här också den enda utbildningen på det här området i Sverige – eller om det var i Norden. Jag är inte riktigt säker där. Men i alla fall: det är vad den är. Och den är dessutom KY-certifierad då. Så det är en utbildning utan någon egentlig konkurrens – och som man tydligen ändå har bedömt som future-proof!

Och så tänkte jag på det att du har gått en filmutbildning – och läst filmkunskap. Du har ju liksom varit inne på den kreativa sidan tidigare. Så tänkte jag att jag måste ju i alla fall nämna det här för dig. Hur skall du förresten göra – skall du fortsätta jobba på din arbetsplats?

Jaa… alltså man kan ju liksom det här nu… Men, jaa, det är väl rätt så trevligt. Det är ju inte för stressigt. Men jag är ju kommunalt anställd. Du vet: jag har ju möjlighet att få företräde för en del jobb inom kommunen om jag söker dem. Och så är det ju det där med att jobba inom kommunen: jag kan ju aldrig få sparken…

Men vad är det för jobb inom kommunen då? De där andra jobben?

Nej, alltså, jag har ju inte sökt några andra jobb. Men man ser ju ibland att det finns lite annat man skulle kunna försöka sig på.

Men tills vidare så känner du mest för att fortsätta där ute då?

Jaa… det känns rätt bra just nu ändå, tycker jag. Och nu skall vi snart få barn igen och då blir det ju… Ja – du vet ju själv…

Del 2 Utvärderande
Beskriv vad som gick bra i din lilla mini-rekryteringskampanj. Vilka frågor kändes svåra att besvara? Var det något du kom på som du själv undrar över? Hur gick själva rekryteringen? Låg problemet i din formulering eller hos rekryteringsoffret eller i din presentation.

Det gick inte så bra. Men jag tyckte nog inte att det var svårt att prata om utbildningen. Om det var, och är, något som jag undrar över – så är det kanske hur det skall gå med att kämpa till sig en praktikplats ute i verkligheten. Utbildningens LiA-del är ju så direkt länkad till utbildningens resultat – och senare till utbildningsmålet: att gå ut och söka jobb på arbetsmarknaden med en ”skarp” kompetens. Rekryteringen föll platt: jag tycker nog inte det var något större fel på det jag framförde – inte i den meningen att det inte nådde sin lyssnare. Av reaktionerna (tonfall, frågor, andningspauser etc.) att döma, så var ”Projektledning inriktning Spel” (PLS, PLiS, PRINS?) ett bra exempel på ett stycke tankeväckande möjlighet. Men: jag valde att vända mig till en utbildad filmare, filmvetare och kulturarbetare (+), som i oktober skall bli förälder till sitt andra barn (-).

Jag hoppas väl kanske att han tänkte så här:

”Jag kan ju i alla fall trösta mig med att jag aldrig hade något val…”

Del 3 – Utvärdera varandra
Gå in och kolla på dina klasskamraters bloggar. Denna gång skall du läsa någon annans blogg och citera något som du tyckte var bra och skriva en reflektion runt det. Du skall alltså skriva det i din egen blogg.

Jag har läst i Dales blogg och sett att han har lagt stort värde på frågan om att engagera sig i spelprodukters uppkomst och utveckling. Frågorna ligger där och tickar som potentiella frön: ” Vad är intressant?”, ”Vem kan se det intressanta i det?” ”Hur framhäver man sin produkt?” ”Och hur fullföljer man utvecklandet av sin vara?” Det tolkar jag som att Dale har ett intresse för att finna spelformer för målgrupper – eller möjligtvis för att finna målgrupper för spelformer. Man kan börja i vilken ände som helst där. Har man redan ett färdigt spel, så vill man naturligtvis optimera förutsättningarna för att ”träffa rätt” med det. Börjar man med att lära känna en målgrupp – så kanske det finns mycken motivation till spelets utformning i den kunskapen. Innan veckan är över så har vi ju tittat på CPS – Creative Problem Solving – och då kanske…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Åtgärder

Information

One response

16 09 2007
olajanson

Jag vet inte om CPS:en löst problemet för dig. Bra skrivet Patrick.




%d bloggare gillar detta: