>Amerikansk skolövning

21 09 2007

S-C-A-R-L-E-T-T

SCARLETT (Heat in the Hood)

Computer Game (PC/Mac)

Scenariot: En anonym förort i U.S.A

Gestalterna: Spelarens representation Scarlett (Rödluvan), Mom (mamma), Gran (mormor), Uncle Sucker (vargen), The Dude (jägaren).

Användbara objekt i spelet är:

1) Scarletts röda kappa (ett defensivt vapen): När Uncle Sucker kommer tillräckligt nära grips Scarlett av sådan fasa att hon blir blek och darrar.

a) Genom att ta av och på kappans huva får hon sprinteregenskaper – och kan springa med en vansinnig hastighet – i fem sekunder. Hon springer fort nog för att riskera springa in i husfasader och liknande. Gör hon detta – faller hon ned och förblir medvetslös lika länge.

b) Om Uncle Sucker lyckas fånga henne och vidröra hennes kappa kan hon genom att skaka på sig skjuta iväg en skur av knappar från kappan – dessa träffar då Uncle Sucker i ansiktet med effekten av salthagel (en kort sekvens där Uncle Suckers ansikte vrålar djupt och som av vansinne visas då). Detta är en ”livboj” – och kan endast användas vid ett enda väl valt tillfälle.

2) En honungsburk:

Om burken skvätter ut honungen på Uncle Sucker – förvandlas han under en period till en vänligt sinnad svärm av bin, vilka surrande över scenariot ger Scarlett nätt och jämnt med tid att hinna hem och hämta en ny honungsburk.

3) The Dude´s Textbook:

När The Dude bläddrar i sin bok, vilket han gör oupphörligen – uppstår ljudslingor av besvärjelser, vilka (om The Dude befinner sig i Gran´s hus) transformerar Uncle Sucker till en liten, undrande och närmast hjälplös man. Scarlett kan endast höra The Dude citera ur sin bok när hon kommit inom ett visst räckhåll.

Scarlett bor med sin mamma i ett Gated Community – och måste naturligtvis bege sig till Gran, som bor i ett otroligt nedgånget hyreshus, drabbad av Alzheimers Sjukdom och oförmögen att själv gå ut och köpa den honung hon behöver för att kunna minnas vem hennes barnbarn är. När Scarlett ger Gran en honungsburk – utbrister hon skinande ”But you´re Scarlett. Damn – you look goood!” – och spelarens representation Scarlett har kammat hem spelet.

En försvårande omständighet är Uncle Sucker, som är Scarlett´s farbror – och tyvärr tillika – Gran´s sliskige hyresvärd. Han är ett offer för en osund attraktion till Scarlett. Han kan dyka upp var som helst under spelets gång – tyvärr även i Gran´s trapphus.

The Dude är en övervintrad hippie som går runt och läser högt ur sin bok. Han har ett gott hjärta, men vinglar runt i kvarteren omkring Gran´s hyreshus och är inte särskilt uppmärksam.

Scarlett upplever stunderna med Gran som omistliga. Särskilt dem då Gran har fått sig några munnar honung och förstår vem Scarlett egentligen är. Scarlett måste dock vara minst sagt på sin vakt. Hon kommer inte att klara sig undan Uncle Sucker om hon inte lär sig att behärska sina vapen. Hon kommer i de flesta fall inte att klara sig utan att först vidröra – och sedan släpa med sig – The Dude hem till Gran´s hus.

Om Uncle Sucker lyckas erövra Scarlett – är spelet förlorat: detta gestaltas genom att skymning faller över ”The Hood”. Hjärtskärande gråt hörs då från alla hus, som ses ur ett stigande och allt vidare fågelperspektiv.

Målet: att slippa uppleva detta alternativa slut och istället nicka i bifall när Scarlett stolt ser och hör Gran än en gång utbrista: ”But you´re Scarlett. Dam´you look spiffy!”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Åtgärder

Information

3 responses

21 09 2007
alexandersynnerdahl

det såg fint ut :)

22 09 2007
patrikborjesson

Hehehe sicken knasig idé jag gillar den ! :)

22 09 2007
daniellarsson

bra ide ett spel jag hoppas kommer ut i en spelaffär nära mig.




%d bloggare gillar detta: