>Viskleksspelsanalys

25 09 2007

Larvatus Prodeo

Green Hat

Bilder: Bilderna är fina och finns i Eriks telefon. Hopp om export finns.

Antal spelare: 2-4

Spelarnas roller: Inga roller

Vilken sort spelarinteraktion används i spelet: (player v/s player) v/s game: Tärningskast, regler, förflyttning av tvådimensionell pappfigur, poäng insamlas på särskilda poängrutor.

Vad är målet med spelet: Gå i mål – men samla inte på dig för många poäng!

Vilka spelmekaniker/procedurer används (vad gör man för att uppnå målet): Tärningens utslag reglerar slumpmässigt spelpjäsers procession mot mål över en bana av rutor – vissa utdelande pluspoäng, andra utdelande minuspoäng. Regler kan i sin tur påverka slumpen, men även förutsättningar för initiativ: spelare som vinner hatt – kan låta sin pjäs avancera i det fördolda med avseende på poäng…

Beskriv kortfattat de regler ni hann skriva ner:

Samtliga ursprungliga regler – ej urval med hänseende till spelbarhet:

1.) Pjäserna får aldrig stå på samma rad (position) (se regel 6).

2.) Pjäser får ej gå tillbaka om så ej dikteras av reglerna.

3.) Du får inte stjäla poäng.

4.) Pjäs tillhörande spelare som har flest poäng får ej gå i mål förrän annan spelare har ett större antal poäng.

5.) Slår du samma siffra två gånger, måste din pjäs gå samma antal steg tillbaka.

6.) Hamnar din pjäs på upptagen position måste den gå tillbaka till utgångsposition (ex +6 > -6).

7.) Hamnar din pjäs på den gröna stjärnsymbolen får du en hatt som döljer dina poäng för andra spelare.

Beskriv de resurser som används:

Poängbrickor – pluspoäng och minuspoäng

En grön hatt: Har du vunnit den – så avancerar du med dolda poäng.

Gröna cirklar: ”Dubbla poäng”

Kvadrater – diagonalt linjerade till hälften av ytan: ”Byte av position mot valfri av samma sort.”

Gröna stjärnor: positioner där du kan ta hatten.

Triangel: position där du (hamnar och) får hatten.

Beskriv den konflikt som dominerar spelandet:
Vägen mot mål försvåras av att delade positioner är förbjudna för pjäser, samt av att målgång är förbjuden för den spelare som har högst antal poäng. Citat från Erik Allertz blogg: ”Men om en spelare har fått hatten så visas inte dens poäng så då måste man chansa på hur många poäng den spelaren har, vilket kan leda till att man förlorar om man går i mål med mest antal poäng.”

Ovanstående punkter kan göras kort i punktform. Gör sedan en analys med ovanstående punkter som grund. Analysen skall försöka kasta ljus över vad som var bra respektive dåligt med spelet. Syftet med övningen är att försöka analysera det ni själva har skapat.

”2.0-versionen” (Grafisk form: Alexander Hultberg) blev renare med sin överskådliga grön/vit/rosa bana av kvadrater, hade vissa slumpningsinslag (tärningsstyrd startposition) – samt bjöd på en ovanlig och frustrerande slutfas: ”Du får inte komma in här (i mål) – du har för många poäng.” Det skall dock nämnas att det fanns minuspoäng att jaga om man var målmedveten nog – och en grön hatt att röra sig med för diskretion.


Åtgärder

Information

3 responses

26 09 2007
patrikborjesson

1.) Spelarna får aldrig stå på samma rad (position) (se regel 6).
6.) Hamnar du på upptagen position får du gå tillbaka till utgångsposition (ex +6 > -6).

Hehe detta är ju kul vanligtvis sitter man när man spelar. Iofs går det ju och stå också men det blir lite jobbigt i längden. Men om nu detta skulle ske kan jag som spela spelet altså spelaren ställa mig på samma sida om bordet. Det blir ju ett extra moment i spelet. ganska jobbigt eftersom i så fall ingen kan vinna. :p

Tack Patrik! Jag har korrigerat lite nu. ;^)

26 09 2007
patrikborjesson

Annars tycker jag det låter väldigt intressant ! :)

26 09 2007
olajanson

Den gröna hatten. Mycket mystiskt och trevligt. Bra Patrick




%d bloggare gillar detta: