>Fyradagarsprojektet — Dag 4

4 10 2007

Grupp: Daniel Larsson, Alexander Synnerdahl, Alexander Hultberg, Patrick Selliers


Efter att ha arbetat med ett brädspelsprojekt i nära nog två dagar står vi nu, nästan färdiga, på den fjärde dagen med ett ersättande alternativ: ett kortbaserat pantominspel.

Spelet, som grundar sig på det klassiska ”charad-konceptet” följer på att:

Ett antal spelande lag praktiserar för ökad förståelse av sammansättning av särskrivna svenska ord.

Ett lag åt gången väljer från textade spelkort ett valfritt antal odelbara svenska ord – och animerar därefter det valda sammanhanget i pantominform.

Före uppträde ges motståndarlaget/-lagen möjlighet att se det valda spelkortet och snabbt skriva ned ett antagande om vilket urvalet av kombinerbara ord kan ha varit.

Under en tidsrymd av två minuter per pantomin/charad, får så det visande lagets sittande spelare möjlighet att gissa sig till det sammansatta ord som gestaltningen avser att skildra.

För korrekta gissningar utdelas poäng per ingående atomära ord:

Ex.) ”gräsklippar(-e)” ger två poäng, ”gräsklippar(-e)maskin” ger tre poäng, alternativt ”gräsklippar(-e)maskin(-s)fabrik” – som ger fyra poäng.

I de fall motståndarlaget haft rätt i sitt antagande om valet av kombinerbara ord – tilldelas detta lag ett poäng. I detta fall är begränsningen till ett poäng stående. I det fall att motståndarlaget vid sin notering råkat särskriva ord – uteblir vinsten av detta poäng.

Spelet avser alltså att man konkurrerar om poäng genom att:

1.) Kombinera atomära svenska ord för förståelse
2.) Gestalta betydelser av dessa visuellt
3.) Göra antaganden om motståndarlagets mest sannolika val av ordkombinationer
4.) Undvika särskrivningar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Åtgärder

Information




%d bloggare gillar detta: