>Övningsprojekt för pedagogisk speldesign

30 11 2007

rotorbs.jpeg

efter uppgift från Carl Heath och Karl Alfredsson, GRUL


R E V O L V E R

är en textbaserad modulär spelform av typen ”icebreaker”, primärt tänkt för undervisning inom ämnet samhällskunskap i gymnasieskolan. Det är ett öppet spel på så vis att en enskild lärare skall kunna initiera ämnesdiskussioner efter 1 av 6 olika diskussionsförfaranden.

Metod:

(6 moduler). Ex: systemet för modul 1 utgörs av ett kort seriellt diskussionsförfarande i två faser, följt av den egentliga diskussionen. Metoden består i att man erbjuder deltagare en upplevelse av att komparera allmänna och personliga värdegrunder efter ställningstagande utifrån bägge aspekter. Vinsten avses efter spelets upplägg tillkomma samtliga deltagare, men som ”vinnare” framhävs de deltagare som bevisligen varit mest rörliga genom de två diskussionsfaserna. Rekvisita för spelet kan begränsas till en skrivtavla och en penna. Tillåter vädret – kan man med fördel tillämpa spelet i en park eller liknande, förutsett att man har papper och penna med sig.

Summering:

Under en av projektveckans senare dagar fick jag för mig att det skulle kunna bli intressant om jag isolerade och utvecklade situationen som föregår en ämnesdiskussion. Det blev ett händigt ”optimeringsverktyg” som erbjuder lärare möjligheter till att efter olika system försäkra sig om en situation av personligt engagemang inför en ämnesdiskussion. Resultatet ser åtminstone ut att ha rimliga utvecklingsmöjligheter. Som det är nu, behövs det minst två systemmoduler till. Samtliga kommer att göras tillgängliga här i .pdf-format.


Åtgärder

Information




%d bloggare gillar detta: